tisdag 12 mars 2013

Fredag är Festdag - Oäkting & Kristallslott

Efter en intensiv helg med mycket skoj, stoj och stim kom måndagen som en high five. I ansiktet. Med en stol. Nu väntar en hektisk vecka med tentaplugg, uppsatsskrivande och case-redovisningar. Men först ska jag hinna med en liten re-cap om vad som har hänt sen sist.

I fredags tyckte jag att det var dags att ha sig en L'Oreal-dag. Because I'm worth it.

Det började med en lunch på Les Halles, mitt favoritställe att ta en just en lunch i Lund, med goda vännerna Carl och Melina.


Cassoulet med confiterat anklår, mejramskorv, sidfläsk, bönor, potatispuré, morotscréme och sky.

Därpå tog jag en välförtjänt powernap efter att ha cyklat till och från Nova Lund i full storm. Med en 60x90 tavla under armen. Ansträngning tarvar vila.

När den vilan var över satte jag mig återupp på cykeln, tog tåget mot Malmö med Katarina. Vi fann oss tillrätta på ytterligare en skånsk favorit, Bastard. Och så sattes det igång...


Aperetif: 
In Your Face - Gin, ingefära, citron & svartpeppar
Brooklyn Cocktail - Bourbon, Amer picon, torr vermouth & Angostura bitter


Confiterad griskind med senap, kapris & beska blad


Kalvinnanlår med morot, spenat & bagna cauda


Grillade sardiner med salsa verde


Rå oxe med senap, ramslök & kavring


Blodkorv med äpple, pinjenötter, cider & krasse

Till detta dracks det:
Hautes-Côtes de Baune Champs Perdix 2009, ett trevligt vitt från Jean-Yves Devevey Bourgougne.
Samt Vespres 2010, från Dos Terras, Montsant, ett överraskande rött på grenache.
Båda rekommenderas starkt om tillfälle kommer att prövas.

Bastard är inte kända för sina upplägg, snarare tvärtom. Men det smakar däremot helt gudomligt. Ett ställe jag mer än gärna kommer tillbaka till varje gång det vankas middag i Malmö.

Kvällen var inte slut än, inte på långa vägar. Våra vägar bar mot KB och en konsert med Crystal Castles. Riktigt stökig electro som jag aldrig tröttnar på.


Epelepsiframkallande ljusshow. Nice.

Kvällen rundades av med ölrunda på Möllan.


Dugges och Mikkeller. Två favoritbryggerier.

Summa, summarum: En fantastiskt festlig fredag.

Soundtrack för aftonen - en klassiker: Crystal Castles – Untrust Us

/P.B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar